Zes tips voor meer focus

Zes tips voor meer focus

Meer gedaan krijgen heb je zelf in de hand. Keuzes maken is het sleutelwoord. Kiezen waar je de focus op legt. Weten hoe je je kunt afsluiten voor prikkels, zodat je makkelijker kunt schakelen tussen projecten en leert hoe je je hersenen weer kunt opladen.

De hoeveelheid prikkels die we verwerken, staat gelijk aan 174 kranten per dag. Het is niet gek dat we moeite hebben onze aandacht ergens bij te houden. En daalt je vermogen tot concentreren, dan schiet de kans dat je stress ervaart omhoog. In Nederland heeft 1 op de 7 mensen klachten die te maken hebben met een burn-out of overspannenheid. Een alarmerend aantal.

Maar hoe krijg je nou grip op je focus? Je hersenen zijn een selectietool die altijd registeren wat er om je heen gebeurt en die voor je beslissen welke informatie relevant is. Je hersenen maken de afweging of de prikkel die binnenkomt belangrijker is dan de taak waar je mee bezig bent. Als je besluit van taak te wisselen, blijft een deel van je hersencapaciteit hangen bij je oude taak. Dit heet aandachtsresidu. Hierdoor daalt je IQ zelfs tijdelijk even en kost het dus meer moeite om verder te werken aan je oorspronkelijke taak. Schakel je weer terug naar je oorspronkelijke taak, blijft je aandacht deels bij de nieuw prikkel hangen. Hierdoor werken we trager en maken we gemiddeld 20% meer fouten dan als we geconcentreerd en met focus, dus zonder afleiding, hadden gewerkt. Als je meer grip hebt op je concentratielekken, ben je beter in staat om minder te wisselen met je aandacht.

Meer focus bereik je door het minimaliseren van taakwisselingen

Zes tips om je aandacht vast te houden:

  1. Zorg dat je je niet verveelt!

Als je je verveelt, kan je er donder op zeggen dat je aandacht afdwaalt. Zorg er daarom voor dat je je hersenen uitdaagt. Zet muziek aan als je een wat saaie klus te doen hebt of doodle wat tijdens een Zoom-meeting waar je je aandacht bij wilt houden. En leuk feitje: hoe intelligenter je bent, hoe meer moeite je moet doen om je capaciteit ten volle te gebruiken. 

  • Wissel niet tussen taken

Het werken aan veel projecten tegelijkertijd is een garantie voor een constant aandachtsresidu. Als we achter de computer werken, wisselen we gemiddeld meer dan 500 keer per dag van taak! Meer focus bereik je door het minimaliseren van taakwisselingen. Een paar tips om dit te bereiken: bundel je taken (bijvoorbeeld schrijven, telefoneren), houd themadagen (salesdag, contentdag of projectendag). Ook hier geldt weer: kies waar je je aandacht op richt.

  • Begin niet aan een taak als je hem niet kunt afronden.

Loop bijvoorbeeld niet een vergadering in, terwijl je op je telefoon kijkt. Wat je nu registreert, kun je onmogelijk afronden en blijft daarom als een open eindje in aandacht. Plan na de meeting direct tijd in om afspraken uit de meeting af te ronden of in je systeem op te nemen. Probeer alles zoveel mogelijk in een keer af te ronden. (OHIO- Only Handle It Once)

  • Schrijf het op!

Hoe minder informatie we vasthouden in ons hoofd, hoe beter de focus. Gebruik pen en papier om je gedachten te structureren en je systeem als tweede brein.

  • Verwacht niet te veel van jezelf

Constante focus is niet mogelijk, de boog kan niet altijd gespannen zijn. Je hersenen hebben ook tijd nodig om nieuwe informatie te verwerken. Neem daarom voldoende pauze en zorg dat je oplaadt. 

  • Werk minimalistisch

Focus en minimalisme zijn aan elkaar gelinkt. Alles wat bij je in de buurt ligt, wordt bewust of onbewust door je opgenomen. Hoe meer er ligt, hoe meer je registreert en hoe meer je denkbrein gevuld is. Een rommelig bureau verlaagt om die reden je concentratie dan ook met 12%. Hoe minder spullen, hoe minder je aan je hoofd hebt en hoe productiever je bent. Het doel is eenvoud: hoe eenvoudiger je je werk hebt ingericht, hoe meer focus je hebt. 

——————————————————————————————————————–

Ik help je graag bij het bereiken van meer structuur, meer overzicht en meer rust in je hoofd.

Inmiddels heb ik tientallen werknemers en ondernemers geholpen door meer structuur te brengen, betere focus te krijgen en daarmee meer te bereiken en de werkdag met voldoening af te ronden. Start bijvoorbeeld met de training Grip op de Inbox voor meer structuur en rust in je werkdag. Of leer makkelijker te prioriteren en keuzes te maken, zodat je met meer focus en meer effectief aan de slag bent.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.